Stilstaan bij vrijheid

Hoe laat je mensen die leven in sneltreinvaart stilstaan bij de vrijheid die ze elke dag genieten? De campagne over 65 jaar bevrijding bestaat uit een 100 meter lange trein die tot 5 mei 5 weken meerijdt in de NS dienstregeling. De trein, site en campagne zijn zodanig vormgegeven dat je daadwerkelijk stil moet staan om de teksten te kunnen ontdekken waaruit het beeldmateriaal is opgebouwd. In de coupés wordt filmmateriaal getoond over oorlog en vrijheid, gerelateerd aan de plek waar je op dat moment bent. Een interactieve wereldkaart toont de oorlogen en vredesmissies sinds 1945.

Klant: Nationaal Comité 4 en 5 mei

Lanceringsfilm

Rijdende tentoonstelling

Abri en flyer

Online

Resultaat

De outdoor- en printcampagne bereikte 5 miljoen mensen, de vele BN’ers (van Z.K.H. Willem-Alexander tot Edgar Davids) zorgde voor een groot PR bereik en 1,6 miljoen Nederlanders volgden de NOS uitzending op 5 mei vanuit de trein. In 2011 won Stilstaan bij Vrijheid de Gouden Reiger, voor beste event van 2010.

In de pers